Παλαιά Μονή Παναγιας φανερωμενης στο Χιλιομοδι - ©Wind-up team

MENU
MENU
Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ενδιαφέρεστε να έχετε ένα πρόγραμμα που να σας βοηθά να παρακολουθείτε τον οικογενειακό σας προϋπολογισμό;
Το πρόγραμμα αυτό είναι διαθέσιμο δωρεάν και μπορείτε να το αποκτήσετε κάνοντας κλικ εδώ.

Παλαιά Μονή Παναγιας φανερωμενης στο Χιλιομοδι

Παλαιά Μονή Παναγιας φανερωμενης στο Χιλιομοδι - Old Monastery of Panagia visible in Chiliomodi

Η Παλαιά Μονή ιδρύθηκε σ’ αυτή τη μαγευτική αλλά και δυσπρόσιτη για την εποχή εκείνη τοποθεσία περίπου το 1250-1300 μ.Χ. Ανάμεσα στο Χιλιομόδι, τα Αθίκια και τον Αϊ-Γιάννη και πάνω από έναν καταπράσινο πευκώνα, που έφερε το τοπωνύμιο Σόϊκα, δίνει την εντύπωση για όποιον το κοιτάζει από κάτω ενός ισχυρού οχυρού προμαχώνος, σφηνωμένου σ’ ένα βράχο του σκληρού ορεινού εδάφους. Ο Ακροκόρινθος που υψώνεται στο βάθος του ορίζοντα, συμπληρώνει τη μοναδικότητα του τοπίου.

Συνοπτικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Μονή Φανερωμένης ήταν μια ανδρώα Μονή της Υστεροβυζαντινής περιόδου, φρουριακής κατασκευής, με ιστορική δράση, με μεγάλη περιουσία και πολυμελή αδελφότητα.

Η ονοματοδοσία της οφείλεται στην εικόνα της Παναγίας που φανερώθηκε στο σημείο που χτίστηκε το Μοναστήρι. Αξίζει όμως να σταθούμε ιδιαίτερα στο θέμα αυτό και στις ιστορίες που διηγούνται οι γέροντες στο Χιλιομόδι, στ’ Αθίκια και στον Αγιάννη για το Πως  και Γιατί έγινε η επιλογή της συγκεκριμένης τοποθεσίας.

Στην κορφή του βουνού, λέει η παράδοση, υπήρχε ένα μετόχι του Αγ. Ιωάννη του Θεολόγου (Σ.Σ. σήμερα εξακολουθεί να υπάρχει και μάλιστα πρόσφατα ανακαινίστηκε με έξοδα της ενορίας του Αγ. Ιωάννου).
Στο Μετόχι αυτό λοιπόν, το οποίο προϋπήρχε της Μονής, λατρευόταν η Παναγία και είχε εκεί το παλαιό εικόνισμά της, για το οποίο άλλη παράδοση αναφέρει ότι είναι έργο του Ευαγγελιστού Λουκά.
Εντελώς ξαφνικά, κάποια στιγμή, η εικόνα της Παναγίας έφυγε από το ναό και έπεσε μέσα στο Βράχο. Και δόθηκε η ερμηνεία, από την αδελφότητα των μοναχών που κυριολεκτικά αναστατώθηκε για να σώσει την εικόνα, ότι επιθυμία της Παναγίας ήταν να μην επανέλθει στο ναό του Θεολόγου αλλά να αποκτήσει δικό της ναό σε νέο μοναστήρι.
Η σπουδαία θύμησις ζωντανεύει παλαιές παραδόσεις και στο σημείο που συνέβη το θαύμα έχει γραφεί πάνω στο έδαφος το τοπωνύμιο Ο Βράχος Της Παναγιάς.

Ο αγιογράφος ο οποίος ζωγράφισε τους τοίχους της Εκκλησίας, ανήκει σε μία περίοδο ακμής της Βυζαντινής αγιογραφίας στην Πελοπόννησο (περίπου στα τέλη του 16ου αιώνα). Χρησιμοποιεί την τεχνική της Κρητικής Σχολής, δημιουργώντας -σύμφωνα με τον καθηγητή και ακαδημαϊκό Ορλάνδο- «τοιχογραφίες αρίστης τέχνης». Ικανός προσωπογράφος, οι μορφές που φιλοτεχνεί είναι ιεροπρεπείς, σοβαρές, επιβλητικές, γεμάτες πνευματικότητα.
Η ταυτότητά του αποδίδεται στο Δημήτρη Κακαβά, ο οποίος ζωγράφισε επίσης την Αγ. Μαρίνα (Μετόχι της Φανερωμένης) και τον Άγιο Δημήτριο Αθικίων.

Η Μονή της Παναγίας Φανερωμένης, από την ίδρυσή της, ήταν Μονή σταυροπηγιακή. Αυτός ήταν ένας τίτλος τιμής, ένα ειδικό προνόμιο που απολάμβαναν όσα μοναστήρια έφεραν αυτό τον τίτλο και έχαιραν έτσι της προστασίας  του Πατριαρχείου.

Ας μην ξεχνάμε ότι την εποχή εκείνη η Ορθοδοξία περνούσε δύσκολες ώρες. Αξιομνημόνευτο γεγονός είναι η δολοφονία του τελευταίου μητροπολίτη Κορίνθου Νικόλαου (από το Λέοντα το Σγουρό) σε μια ύστατη προσπάθεια ν’ αναχαιτίσει την κατάληψη της Κορίνθου από τους Φράγκους. Πράγμα που τελικά δεν κατόρθωσε κι ε΄τσι το 1212 έχουμε την ίδρυση στην Πελοπόννησο, δύο λατινικών επισκοπών Πατρών και Κορίνθου.

Τους Φράγκους διαδέχονται οι Τούρκοι. Η Μονή δοκιμάζεται αλλά αντέχει. Η μεγαλύτερη επιδρομή συνέβη το 1715 όπου έγιναν έκτροπα πάσης φύσεως (παρόμοια με εκείνα της πρώτης εγκαταστάσεως των Τούρκων στην Πελοπόννησο το 1460), αρπαγές κι αιχμαλωσίες. Οι μοναχοί διασκορπίστηκαν, η Μονή εγκαταλείφθηκε προσωρινά. «Συνέβη το σταυροπηγιακόν μοναστήριον υποστήναι στέρησιν και παντελή γύμνωσιν πάντων ων είχε πραγμάτων και κτημάτων και ιερών σκευών και αμφίων», αναφέρουν τα ιστορικά κείμενα.

Μόλις όμως ησύχασαν τα πράγματα ξαναγύρισαν στην εστία τους και με τη βοήθεια του Πατριαρχείου και των πιστών το επανέφεραν στην πρότερη λειτουργικότητά του.
Τα χρόνια περνούν, η επανάσταση ξεσπάει. Ο ηγούμενος της Μονής της Φανερωμένης και του Αγίου Δημητρίου προσφέρει «εις το ταμείον της επαρχίας εις τούτον τον Αγώνα 5000 γρόσια…εν καιρώ της πολιορκίας του φρουρίου της Κορίνθου».

Μεταξύ άλλων αφηγήσεων ο ευσεβής λαός αναφέρεται στην καταστροφή της μεγάλης στρατιάς του Δράμαλη το 1822 και το κατόρθωμα αυτό αποδόθηκε σε θαύμα της Παναγίας Φανερωμένης. Στο μοναστήρι, καθώς έλεγαν οι παλαιοί προσήλθαν οι πολεμιστές κι έψαλλαν τα νικητήρια.

Το 1828 η Μονή πυρπολείται από τους Τούρκους, χωρίς ευτυχώς να πειραχτεί ο Ναός, ενώ στα μεταεπαναστατικά χρόνια θα γνωρίσει εσωτερική κρίση που θα διαρκέσει καθ’ όλη σχεδόν τη ροή του 19ου αιώνα, μέχρι βαθμού ακυβερνησίας κι αλλοτριώσεως.

Κύρια αιτία της κρίσης το γεγονός ότι μέχρι τα μέσα του αιώνα δεν έχει γίνει ακόμη διάκριση των εξουσιών, τα δε εκκλησιαστικά ζητήματα χειρίζεται η κοσμική εξουσία ως εθνικά και δημόσια. Έτσι οι μοναχοί είχαν διαιρεθεί σε οπαδούς προσώπων -εντός κι εκτός της μονής- κι επηρεαζόμενοι υπέγραφαν αναφορές με διάφορες κατηγορίες που ήταν αδύνατον να διαλευκανθούν.

Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι την περίοδο εκείνη η Μονή γνωρίζει μεγάλη οικονομική ακμή (μάλιστα δανείζει χρήματα και έχει σημαντικά έσοδα από την υπεραφθονία των προϊόντων που παράγει (Το 1850 π.Χ. από σωζόμενα έγγραφα βλέπουμε ότι το Μοναστήρι παράγει αγροτικά προϊόντα όπως σιτάρι, κριθάρι, ρεβύθια, φακές, ρόβη, βίκο, λαθούρια, κηπευτικά, αυγά, πατάτες, κρασί, λάδι, τυρί, βούτυρο, μέλι, μαλλιά κ.λπ.).

Το 1897 η Μοναχική Αδελφότητα της Φανερωμένης η κληρονόμος ενός  πλουσιότατου παρελθόντος της Αγίας Μονής στον απόμερο βράχο της εγκαταλείπει το παλιό μοναστήρι κι εγκαθίσταται στη νέα θέση, όπου βρίσκεται σήμερα.

Οι κυριότερες μεταβολές που συνέβησαν από τότε σχετίζονται με τη μορφή της Μονής, η οποία ήταν ανδρώα μέχρι το 1938 και μετά γίνεται γυναικεία και με την οικονομική της κατάσταση (ενώ δηλαδή παλαιότερα ήταν μια πλούσια μονή σήμερα είναι σχεδόν ακτήμων).

Το παλιό μοναστήρι κατά τη διάρκεια του χρόνου παραμένει κλειστό. Γιορτάζει την ημέρα της Ζωοδόχου Πηγής, οπότε τελείται Θεία Λειτουργία και πλημμυρίζει κόσμο. Πολύς κόσμος επίσης επισκέπτεται τη Μονή την 21η Αυγούστου, όπου ψάλλεται παράκληση την εικόνα της Παναγίας από το παλιό μοναστήρι στο νέο.

Η τελετή αυτή καθιερώθηκε από τους πατέρες της παλαιάς Μονής, λίγο πριν την εγκαταλείψουν το 1897. Την παραμονή της γιορτής  τελείται στη νέα μονή μεγάλος Αρχιερατικός Εσπερινός με ειδικό τυπικόν Ιεροσολύμων -και αυτή η περίπτωση είναι μοναδική στην Κορινθία.

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗΣ ΧΙΛΙΟΜΟΔΙΟΥ

Η γυναικεία Ιερά Μονή της Παναγίας Φανερωμένης στο Χιλιομόδι Κορινθίας
Σ’ έναν πευκόφυτο λοφίσκο, τρία χιλιόμετρα από την κωμόπολη του Χιλιομοδίου Κορινθίας βρίσκεται η Ιερά Μονή Παναγίας Φανερωμένης.

Εκτός από τη νέα μονή, σε απόσταση, μόλις τεσσάρων χιλιομέτρων ασφαλτοστρωμένου δρόμου από τη νέα μονή, φτάνει κανείς στην παλαιά μονή. Εκεί θα θαυμάσει ένα σπουδαιότατο από αρχιτεκτονικής πλευράς ναό – κτίσμα του 13ου αιώνα, καθώς και τα ημιερειπωμένα κελιά της εποχής εκείνης. Η παλαιά μονή αποτελεί ζώσα μαρτυρία για την προεπαναστατική και επαναστατική της δράση, με αποτέλεσμα να δεχθεί τις βιαιοπραγίες των Οθωμανών και τελικά τη διάλυσή της. Το μοναστήρι αποτέλεσε καταφύγιο του άμαχου πληθυσμού κατά την Επανάσταση του 1821. Για το βυζαντινό αυτό μνημείο της Ορθοδοξίας ασχολήθηκαν και συνέγραψαν δύο κορυφαίοι ιστορικοί, όπως ο Ακαδημαϊκός Ορλάνδος και ο Τάσος Γριτσόπουλος.

Η εικόνα της Παναγίας και η νέα μονή

Η ανδρώα αδελφότητα της παλαιάς μονής, το έτος 1896 μεταφέρθηκε να εγκαταβιώσει στη νέα μονή, η οποία ήταν μετόχι της παλαιάς, μεταφέροντας και την θαυματουργή Ιερά Εικόνα της βρεφοκρατούσας Παναγίας της Φανερωμένης, η οποία φανερώθηκε σε βοσκούς σε ένα βράχο, πολλούς αιώνες πριν. Η εικόνα αυτή, που βρίσκεται στο τέμπλο, θεωρείται έργο του Ευαγγελιστή Λουκά.

Οι Πατέρες επίσης μετέφεραν το περίτεχνο ξύλινο σκαλιστό τέμπλο, φιλοτεχνημένο όλο με παραστάσεις από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Ακόμη, μετέφεραν πλειάδα Ιερών Λειψάνων, μεταξύ των οποίων την Αγία Κάρα του Αγίου Σωφρονίου, Πατριάρχου Ιεροσολύμων.

Η νέα Ιερά Μονή της Παναγίας Φανερωμένης Χιλιομοδίου το 1949 μετατράπηκε από ανδρική σε γυναικεία. Στη μονή βρίσκεται και το ναϊδριο της μεγαλομάρτυρος Αγίας Μαρίνας. Ο μικρός αυτός ναός ανακαινίστηκε τον 16ο αιώνα και αγιογραφήθηκε από τον σπουδαίο αγιογράφο της εποχής εκείνης, Δημήτριο Κακκαβά.

Εορτές

Είναι πανελλαδικά γνωστός ο τριήμερος πανηγυρικός εορτασμός της Παναγίας Φανερωμένης Χιλιομοδίου, που αρχίζει στις 21 Αυγούστου και τελειώνει το απόγευμα της 23ης Αυγούστου.

Η αρχή γίνεται στο παλαιό μοναστήρι με πολυαρχιερατική Ιερά Παράκληση στην θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Φανερωμένης, που στη συνέχεια λιτανεύεται οδοιπορικά μέσα από το πανέμορφο φαράγγι, πεζοπορώντας μία περίπου ώρα από την παλαιά μονή στη νέα.

Η μονή επίσης πανηγυρίζει: του Αγίου Σωφρονίου (11 Μαρτίου), της Ζωοδόχου Πηγής (Παρασκευή της Διακαινησίμου), της Αγίας Μαρίνας (17 Ιουλίου) και του Αγίου Νεκταρίου (9 Νοεμβρίου).

Ηγουμένη είναι η μοναχή Ευπραξία. Το μοναστήρι απέχει από την Κόρινθο μισή ώρα και ο επισκέπτης-προσκυνητής ακολουθεί την παλαιά Εθνική Οδό Κορίνθου-Άργους για να φθάσει στο Χιλιομόδι.

Τηλ.: (+30)2741098294
✍️ Σας παραθέτουμε τα άρθρα στο διαδίκτυο για το βίντεο μας από τις ιστοσελίδες ειδήσεων/ΜΜΕ και travel websites. Σας ευχαριστούμε και για την δημοσίευση. [👉 Κάνετε κλικ στην φωτογραφία η στην ονομασία, να μεταφερθείτε στο Άρθρο της σελίδας της επιλογής σας.👈]

©wind-up YouTube channel Greece

©copyright design and developer 2018-2024 ©NikosT. All rights reserved
Επιστροφή στο περιεχόμενο